Dietisten

Äntligen har jag fått sätta mig ner efter denna dag. Vi har varit till stan, handlat inför julen och städat. Eller jag har handlat och städat inför julen :)

Besöket hos dietisten idag gick bra. Mötet gick väldigt fort, det är nämligen så att Edwin ligger inte utanför normalspannet utan ligger alldeles godkänt. Det var en jätte bra och noga läkare som remitierade oss vidare eftersom Edwin som sagt dalat lite på sin kurva. Men dietisten menar att det är aboslut innom det normala iaf. Och nu helt plötsligt, för 2,5 vecka sen tillbaka har han ju ätit som en häst. Hon berättade en sak som vi inte visste tidigare, och det är att Edwin behöver få i sig ca 850 kcal om dagen. Hon räknade även ut för oss att om han äter sina tre vällingsflaskor som han gör får han i sig sitt dagsbehov. Det är alltså inte så jätte konstigt om han inte alltid varit så jättehungrig vid varje måltid. Vi har både jag och samme vetat om detta med vällingen, att det kan vara boven som gjort att den mättat hans hunger och att han därför inte velat äta. Edwin äter välling morgon och kväll och även på nätterna ibland. Det är inte så ofta nu men det händer. Så målet är att försöka få bort nattmålen för gott och minska på morgonvällingen lite grann så han hinner bli hungrig till lunchen. Men som förälder är det svårt det där, man vill ju mätta sitt barn till max vid varje måltid. Det skulle kännas jobbigt att lämna han på dagis hungrig, men dom äter som sagt frukost kring åtta, men tyvärr kan jag tycka att lunchen är lite tidig. Dom börjar redan 10.30. Dietisten sa att vi kan även prova att försöka byta ut vällingen mot vanlig frukost, tex gröt, smörgås eller fil. Vi ska prova oss fram. Det är iaf inget som är avvikande hos Edwin. Han är en glad liten prick som är full av energi. Det sa dietisten och det håller vi själva med om. Det är lätt att oroa sig, det är ju faktiskt sitt barn det gäller och det är då det är skönt att få bekräftat av någon kunnig person att man inte behöver oroa sig. Sen är det så att barn äter om dom är hungriga, dom reglerar det där riktigt bra, om man inte har något annat fysiologiskt fel som gör att man inte kan äta.

Jag berättade ju tidigare om mitt lilla projekt, här är resultatet från min hall:





Bokstäverna har jag beställt från panduro som jag har målat svarta och satt fast med häftmassa.

Imorgon har vi middagsbjudning. Hit kommer sammes mormor och morfar. Till förrätt blir det räktoast, till varmrätt fläskfilegryta med klyftpotatis och till efterrätt bär i ugn med vit choklad och glass på sidan om.

Nu ska jag göra mig klar för sängen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0